Interview met student Parneet Bhullar en coach Liedy Vaarnold

“Ik wil piloot worden en mijn coach Liedy helpt mij”.

Parneet Bhullar is student Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam en Liedy Vaarnol is interim HR manager.

“Mijn nicht vertelde over haar werk als stewardess”. Parneet Bhullar (17) kende die wereld nog niet en vond het allemaal reuze interessant wat ze vertelde. Hoe vliegtuigen werken en hoe zo’n groot gevaarte in de lucht kan blijven. Dat vond Parneet boeiend: “Als ik daar achter het stuur zou kunnen zitten: wow, dat zou heel cool zijn”.

Tekst: Babs Bouwman

“Toen ik in 5 HAVO op het ir. Lely Lyceum zat, kwam Stichting Anne-Bo op onze school om een presentatie te geven. Direct na afloop had ik een gesprek met Annemieke, die mij vroeg een email te sturen met uitleg, waarom ik dacht in aanmerking te kunnen komen voor hulp. Toen ik hoorde dat ik steun zou krijgen, was ik zo opgelucht. Ik wist nu dat ik me geen zorgen meer hoefde te maken. Nu kon ik me gaan focussen op mijn studie. Ik was ontzettend blij”.

Liedy Vaarnold wilde altijd al vrijwilligerswerk doen. Eind vorig jaar las ze een artikel in het FD over de Stichting Anne-Bo. Het leek haar wel wat om coach te worden. “Waar de stichting voor staat en de kracht die Annemieke heeft om uit zo’n verdrietige situatie iets positiefs te maken, daar wilde ik me bij aansluiten”. Samen met Esther van de Wouw bezocht ze Parneet thuis. “Parneet en ik hadden een goede klik en ik wist meteen dat ik tijd voor haar vrij wilde maken om haar te helpen. Ze wil piloot worden, dus ik heb nog wel even te gaan. Maar ik vind het juist fijn om voor langere tijd aan iemand verbonden te zijn”.

In haar werk als HR-manager ontdekt Liedy wat mensen beweegt en wat hun motivatie is om dingen te doen en andere niet. “Ik vind het mooi om iemand te ondersteunen, zodat hij of zij in haar kracht komt te staan en het juiste loopbaanpad bewandelt: daar krijg ik energie van”.

Aanvankelijk was Parneet niet zeker welke studierichting ze zou kiezen. Omdat Liedy in de corporate wereld werkt, kon ze haar een beeld schetsen hoe het er aan toe gaan in de zakelijke dienstverlening. Na een paar gesprekken was Parneet eruit. Liedy weet zeker dat ze een goed keuze heeft gemaakt”.

“In het begin was het even aftasten wat ik voor haar kon betekenen, maar naarmate we elkaar steeds vaker zien loopt het als vanzelf”, vertelt Liedy. ”Ik stel veel vragen, vooral om haar te leren kennen. Ze moest een keer een rooster maken voor haar studie. Dan vraag ik haar of ik kan helpen of meekijken. Ik vind het ook leuk als Parneet me vertelt als ze iets leuks meemaakt. Dan weet ik een beetje waar ze mee bezig is”. Hoe vaak ze elkaar ontmoeten hangt af van wat er speelt. Soms alleen via de chat. Een andere keer spreken ze ergens af. “Ik vind het fijn om naar buiten te gaan en een wandeling te maken”, vertelt Parneet. Ze houdt er ook van om nieuwe dingen te leren. Liedy wil haar een keer meenemen naar Nemo. Allebei houden ze van musea en ze vinden het leuk dat samen te doen.

In september begon Parneet met haar studie Aviation: “Het is heel interessant. Hier ga ik heel hard voor werken, dat weet ik zeker. Ik vind het echt fijn om iemand zoals Liedy te hebben. Bij haar voel ik me thuis”.

Parneet vindt het nooit moeilijk om iets te vragen aan Liedy. “Ik hoef niet bang te zijn, want ik kan met alle soorten vragen bij haar terecht. Soms zeg ik gewoon dat ik iets niet snap. En dan helpt ze me”. Dat is precies Liedy’s doel: “Toen ik studeerde moest ik alles zelf uitzoeken. Als ik toen iemand had gehad die mij kon helpen, had dat veel tijd gescheeld.

Ik hoop dat ik voor Parneet onzekerheden kan weghalen, zodat het makkelijker voor haar is om een weg te vinden in het studeren en alles wat er bij komt kijken”.

Parneet:

“Als ik aan Anne-Bo denk dan denk ik aan hulp, liefde en een netwerk. Ik ben Stichting Anne-Bo en Liedy heel dankbaar”.

Liedy:

“Als ik aan Anne-Bo denk, dan denk ik aan een stichting met mooie coaches die jonge meiden op weg helpen in hun carrière en hun leven”.